Portal ten ma na celu inspirowanie praktyków i teoretyków edukacji historycznej i edukacji o/na rzecz praw człowieka do eksperymentowania z łączeniem obu dziedzin, natomiast osoby, instytucje już doświadczone w tych działaniach do samorozwoju i poprzez różnorodne działania do zmieniania rzeczywistości dookoła siebie.

Dlatego zachęcamy do zgłaszania: 1) artykułów metodologicznych dot. łączenia historii i praw człowieka (inspiracją może być artykuł Monique Eckmann, Exploring the relevance of teaching and learning about the Holocaust for human rights education), 2) scenariuszy warsztatów/planowanych działań projektowych (postulaty Ośrodka KARTA), 3) komentowanych materiałów historycznych (jako inspirację można potraktowć takie komentowane materiały z podręcznika „Historia a prawa człowieka”, udostępnianego w materiałach i w opisie projektu „Biblioteka – miejscem edukacji o prawach człowieka”)4) sprawozdań z działań opartych na materiałach z podręcznika „Historia a prawa człowieka” oraz z realizacji własnych projektów (warsztatów, happeningów, wystaw, klubów filmowych, działań upamięniających) poprzez formularz zgłoszeniowy lub mailowo: prawa.czlowieka@karta.org.pl.

Wbranym autorom za zgłoszone teksty wypłacimy honoraria (poprzedzone podpisaniem umowy autorskiej za teksty).

Materiały
07.08.2014 | czwartek

Rocco Buttiglione, włoski polityk, Minister do Spraw Europejskich, podkreśla w swoim tekście „Prawa człowieka …. dziś”, że „prawa człowieka przysługują każdej jednostce ludzkiej”, ale równocześnie zauważa, że „ich treść i zakres są całkowicie uzależnione od tego, kim jest człowiek, co stanowi jego istotę”. I dalej zaznacza, że istnieją trzy różne sposoby określania praw człowieka: metafizyczne; ogólnoludzkie i kulturowe. 
Źródło.

06.08.2014 | środa

Analiza trzech case studies dotyczących grup dyskryminowanych bądź marginalizowanych: Żydów, Afroamerykanów oraz Tutsi. Scharakteryzowanie tych przypadków ma na celu uświadomienie uczestnikom warsztatu występowania zjawiska stereotypizacji oraz uprzedzeń rasowych, zarówno w przeszłości, jak i obecnie, a przede wszystkim – ukazanie, jak wielkim są one zagrożeniem. To druga z trzech części cyklu realizowanego w ramach zajęć z kompetencji międzykulturowych Klasy Kompetencji Międzykulturowych.

16.07.2014 | środa

Zachęcamy do inspirowania się wypracowanymi w ramach projektów Ośrodka KARTA postulatami dotyczącymi łączenia edukacji historycznej z edukacją na rzecz praw człowieka. 

27.01.2014 | poniedziałek

Z okazji Międzynarodowego Dnia Pamięci o Ofiarach Holokaustu oraz 69. Rocznicy Wyzwolenia KL Auschwitz (27.01.2014) działacze i edukatorzy w dziedzinie praw człowieka oraz historycy, pracownicy miejsc pamięci i muzeów opracowali i ogłosili rekomendacje, jak twórczo łączyć edukację historyczną z edukacją o prawach człowieka i na ich rzecz. Pretekstem do spotkania była chęć podsumowania „dobrych praktyk” wypracowanych w latach 2009-2013 przez polskie organizacje pozarządowe, instytucje edukacyjne w ramach programu grantowego „Edukacja o Prawach Człowieka” Fundacji „Pamięć, Odpowiedzialność i Przyszłość” (EVZ). Więcej informacji można przeczytać tutaj.

21.08.2013 | środa

Artykuł stanowi wstęp do podręcznika „Historia a prawa człowieka” i prezentuje innowacyjne, wypracowane przez KARTĘ we współpracy z ekspertami w obu dziedzinach, podejście do łączenia edukacji historycznej z edukacją na temat/na rzecz praw człowieka.

Strona 1 | 2 | 3 |