Witryna „Uczyć się z historii” to platforma publikacji
projektów edukacyjnych (realizowanych w szkołach i edukacji
pozaszkolnej z młodzieżą) poświęconych historii
Polski i jej sąsiadów w XX wieku oraz prawom człowieka
Portal „Historie świadków” / „zeitzeugengeschichte.de”
Miejscowość / Region: Berlin
Instytucja: Metaversa e.V.
Opiekun / Nadzór nad projektem: Metaversa e.V.
Autorzy projektu: Metaversa e.V.
Grupa wiekowa: grupa mieszana
Udostępnij na Facebooku
Kontakt:

Metaversa e.V.
Birgit Marzinka
Bülowstrasse 90
10783 Berlin
zeitzeugen@metaversa.de
Tel: 0049 30 - 26 37 92 15
www.metaversa.de

Uwagi wstępne

Portal http://www.zeitzeugengeschichte.de to plaforma prezentująca nagrania relacji świadków historii, stworzonych przez młodych ludzi i multiplikatorów. To nie tylko archiwum nagrań ale miejsce, do którego można także dodawać własne wywiady, które zachowują opisane na stronie reguły.
Projekt pochodzi z partnerskiej strony: Lernen aus der Geschichte.

Na stronie można odsłuchać całych nagrań, ale także ich fragmentów, które zostały uporządkowane chronologicznie oraz według tematów. Można je wykorzystywać do celów komercyjnych po wskazaniu źródła nagrania. Treści nagrań nie wolno zmieniać.

Dla aktywnych odbiorców portalu, młodzieży, instytucji kształcących, szkół, instytucji historycznych stowarzyszenie Metaversa e.V. stworzyło wskazówki jak przeprowadzić wywiad, podzielić na fragmenty i wstawić na portal.  

Pierwsze nagrania powstały w ramach projektu „Przeżyta historia –aktywnie współtworzyć” [Erlebte Geschichte – Lebendig gestalten] w 2006 roku. Od tego czasu zespoł projektu przeprowadza regularnie wywiady i zamieszcza je na stronie.

Celem portalu i nagrań relacji świadków jest przypomnienie o temacie, upamiętnienie i połączenie wiedzy o czasach nazizmu z wiedzą świadków historii i płaszczyzną ich doświadczeń. Poprzez analizowanie historii Niemiec autorzy projektu chcą zwalczać radykalne poglądy prawicowe i rasizm.

Partnerzy projektu:
Shoa.de, kanalB, Anne Frank Zentrum, Zeitzeugenbörse, Offener Kanal Berlin, Medienkompetenzzentrum Düppel, SO69 - Jugendmedienclub, Schule ohne Rassismus - Schule mit Courage.

(ak)

Tekst dydaktyczny

Poprzez pracę ze świadkami historii młodzież i dorośli mogą nabyć kompetencje w obsłudze mediów i uczą samodzielnego działania. Spotkanie pokoleń młodzież poznaje konkretną historię. Opowiadania historii pozwala poznać związki historyczne i jak wydarzenia historyczne wpłynęły na życie codzienne poprzednich generacji.

Świadkowie historii nawiązują ...

Metodologia
zbieranie relacji świadków (oral history)
praca z wykorzystaniem internetu
spotkanie i wywiad ze świadkiem historii
współtworzenie portalu
Tematy
Życie codzienne
Polacy – Niemcy
Relacje świadków historii
Życie Żydów w Niemczech
Tolerancja