Witryna „Uczyć się z historii” to platforma publikacji
projektów edukacyjnych (realizowanych w szkołach i edukacji
pozaszkolnej z młodzieżą) poświęconych historii
Polski i jej sąsiadów w XX wieku oraz prawom człowieka
Projekt filmowy: „Wtedy byliśmy tylko numerami, dziś jesteśmy ludźmi”
Miejscowość / Region: Berlin
Instytucja: Szkoła Zawodowa Administracji [OSZ für Bürowirtschaft und Verwaltung] w dzielnicy Berlina Lichterfelde
Opiekun / Nadzór nad projektem: Nauczyciel Szkoły Zawodowej Administracji [OSZ für Bürowirtschaft und Verwaltung] w dzielnicy Berlina Lichterfelde
Autorzy projektu: Zespół uczniów Szkoły Zawodowej Administracji [OSZ für Bürowirtschaft und Verwaltung] w dzielnicy Berlina Lichterfelde
Grupa wiekowa: licealiści
Udostępnij na Facebooku
Kontakt:

Daniel Abma: abma@metaversa.de
Kirsten Mohri: mohri@metaversa.de

 

Uwagi wstępne

Pięcioro uczniów z Szkoły Zawodowej Administracji [OSZ für Bürowirtschaft und Verwaltung] w Berlinie zbadali w 2008 historię podobozu koncentracyjnego Berlin-Lichterfelde. Uczniowie stworzyli na podstawie wywiadów ze świadkami historii, eksponatów oraz badań własnych (np. wywiadów na ulicy) poruszający film dokumentalny.
Projekt pochodzi z partnerskiej strony: „Lernen aus der Geschichte”.

Film przedstawia historię sześciu byłych więźniów obozu w Lichterfelde, który dotychczas jest stosunkowo mało zbadany. Świadkowie ci byli robotnikami przymusowymi budowlanymi w czasach narodowego socjalizmu. Obóz w Lichterfelde był od czerwca 1942 podobozem obozu koncentracyjnego Sachsenhausen. Tam zostali przewiezieni więźniowie, którzy znali się na różnych rzemiosłach. 

Sześć indywidualnych narracji ukazuje wiele aspektów życia w obozie, gdzie SS-mani nie dopuszczali do żadnych prób ucieszki. Świadkowie wspominają wielokrotnie, jak bardzo odizolowany od świata zewnętrznego był obóz. Byli oni zobowiązani do milczenia pod groźbą kary, gdy opuszczali obóz, aby pracować poza nim. Z drugiej strony mieszkańcy dobrze wiedzieli o jego istnieniu, o czym świadczy powszechne używane określenie obozu jako „Klub tenisa niebiesko-biali“.

W końcu lat 90. Związkowy Urząd Pomnikowy [Landesdenkmalamt] 
rozebrał pozostałości po obozie, a krótko potem rozpoczęto tam budowę nowego osiedla. W ten sposób obóz popadał w zapomnienie. O tym fakcie świadczą wywiady przeprowadzone z przechodniami na ulicy i pokazane na początku filmu.  

Uczniom udało się stworzyć film o historii obozu. Centralnym jego elementem są historie pojedynczych więźniów obozu. Film dowodzi dużego zainteresowania losami świadków historii, których opowiadania nie zostały sprowadzone jedynie do funkcji ilustracji już odkrytej historii.

Opowiadania świadków są bardzo wzruszające, nie pozostawiając na oglądającym wrażenia bezsilności. Świadczy to o przemyślanym podejściu do rozmów ze świadkami i tworzonego filmu. Film jest nie tylko interesującym przykładem dotarcia do historii lokalnej, ale pokazuje też jak umiejętnie młodzież podchodzi do „wywiadu ze świadkiem historii” jako metody analizowania historii.

Omawiany film trwa pół godziny i można go zobaczyć i ściągnąć tutaj

Informacje dodatkowe:
Film powstał w kooperacji ze Stowarzyszeniem ds. mediów, kształcenia i kultury Metaversa e.V., Grupą Inicjatywną Podobóz Lichterfelde oraz Centrum Kompetencji Medialnych Düppel.

Projekt wspierali finansowo: Fundacja Pamięć, Odpowiedzialność i Przyszłość, Instytut ds. Mediów Krajów Związkowych Berlin Brandenburg (MABB) i Urząd ds. Kultury dzielnic Berlina Stegliz-Zehlendorf.

Więcej o projekcie (w języku niemieckim) można przeczytać tutaj.

(ak)

Tekst dydaktyczny

Uczniowie przeprowadzili i nagrali wywiady ze świadkami historii, przeprowadzili wywiady z przechodniami na ulicy i zbadali, co do tej pory zostało napisane, stworzone o podobozie Berlin-Lichterfelde, w dzielnicy w której chodzą do szkoły.

Metodologia
realizacja filmu
badanie historii lokalnej
rekonstrukcja wydarzeń
relacje świadków historii
Tematy
Represje nazistowskie wobec ludności cywilnej
Praca przymusowa i niewolnicza na rzecz III Rzeszy
Obozy koncentracyjne