Witryna „Uczyć się z historii” to platforma publikacji
projektów edukacyjnych (realizowanych w szkołach i edukacji
pozaszkolnej z młodzieżą) poświęconych historii
Polski i jej sąsiadów w XX wieku oraz prawom człowieka
Materiały

Okładka instrucji IX edycji konkursu „Historia Bliska”To jest miejsce publikacji materiałów  „do pobrania”, które mogą służyć szeroko rozumianej edukacji (nie tylko historycznej), być przydatne w życiu szkoły i aktywność pozaszkolnej, zarówno nauczycieli, jak i uczniów: dłuższe artykuły, instrukcje, dokumenty oświatowe  (np. odnoszące się do zarządzeń ministerialnych), podręczniki, scenariusze itp.  Także materiały pokazujące, jak z edukacją radzą sobie nauczyciele w innych krajach europejskich.

Chętnie przedstawimy tu teksty nadesłane przez użytkowników naszego portalu, którzy zechcą podzielić się z innymi swoim doświadczeniem i służyć pomocą w rozwiązywaniu różnych problemów.

Znajdź materiał
0..9 | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | Ł | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | Ź | Ż | *
5 scenariuszy warsztatów dot. historii i praw człowieka

Scenariusze warsztatów, będące elementem podręcznika „Historia a prawa człowieka”, zostały (na zasadzie pilotażu i etapowych konsultacji) przećwiczone ze 100 bibliotekarkami i bibliotekarzami z 50 bibliotek gminnych z miejscowości do 20 tys. mieszkańców – uczestnikami szkoleń drugiej rundy programu Cyfrowe Archiwa Tradycji Lokalnej, prowadzonych przez zespół Ośrodka KARTA w ramach Programu Rozwoju Bibliotek (archiwa.org/catl). Jest to propozycja Ośrodka KARTA, aby biblioteki, jako lokalne centra życia kulturalnego, włączyły do misji edukacji obywatelskiej swoich społeczności także edukację historyczną połączoną z edukacją o prawach człowieka i na ich rzecz. Liczymy, że bibliotekarze – ludzie niezwykle kreatywni, cieszący się autorytetem i obdarzeni poczuciem misji − stworzą własne projekty, zmierzą się być może z lokalnie występującymi problemami łamania praw człowieka; wykorzystując lokalną historię będą szerzyć świadomość uniwersalnego i powszechnego charakteru praw człowieka. Wszelkie próby wielkich zmian świata warto zaczynać od własnego podwórka.

Autor Monika Mazur-Rafał, Magdalena Szarota, Monika Lipka
Data dodania: 2013-08-21
Grupa: Źródłowe, Metodyczne, Edukacyjne
Interpretacje źródeł ikonograficznych

Artykuł jest elementem publikacji „Historia a prawa człowieka. Podręcznik”. Autorzy analizują wybrane zdjęcia historyczne z 5 obszarów tematycznych pod kątem walki i łamania praw człowieka: 1. kontrola państwa, 2. prawa mniejszości, 3. prawa społeczne, 4. wolność słowa, 5. prawa oskarżonych i skazanych. 

Autor Katarzyna Czajka, Prof. Jerzy Kochanowski
Data dodania: 2013-08-21
Grupa: Źródłowe, Metodyczne, Edukacyjne
„Sybir w oczach nastolatki –wspomnienia Wandy Rogaś”

Praca podejmująca wątek rosyjski, nadesłana na ogólnopolski konkurs historyczny (edycja 2011/12) dla młodzieży szkolnej - "Historia Bliska"

 

Autor Dominika Wróblewska
Data dodania: 2012-12-31
Grupa: Źródłowe, Historyczne, Edukacyjne
„Porozmawiajmy – Europejskie debaty o wartościach”

Materiał przygotowany w ramach projektu „Porozmawiajmy - Europejskie debaty o wartościach”. Opublikowane materiały, które są poszerzeniem wydanych już przez Fundację Ochrony Dziedzictwa Żydowskiego tekstów omawiających podstawowe zagadnienia etyki żydowskiej. Niniejsza publikacja zawiera teksty dotyczące różnorodnych wartości, sposobu ich definiowania, jak i prowadzenia wokół nich dyskusji. Aby nauczyciele mogli jak najlepiej przygotować młodzież do prowadzenia rozmów o tak zwanych „Ważnych Sprawach”, zostały również opracowane specjalne scenariusze zajęć i wskazówki metodyczne.

 

Autor Fundacja Ochrony Dziedzictwa Żydowskiego
Data dodania: 2009-01-07
Grupa: Źródłowe, Metodyczne
„Życie za życie” dodatek do dziennika Rzeczpospolita

Dodatek edukacyjny podejmujący tematykę Polaków ratujących Żydów w okresie II wojny światowej. Materiał promuje kampanię „Życie za życie”, realizowaną przez IPN i Narodowe Centrum Kultury.

Autor Rzeczpospolita
Data dodania: 2008-12-09
Grupa: Źródłowe, Historyczne
1  |  2  |