Witryna „Uczyć się z historii” to platforma publikacji
projektów edukacyjnych (realizowanych w szkołach i edukacji
pozaszkolnej z młodzieżą) poświęconych historii
Polski i jej sąsiadów w XX wieku oraz prawom człowieka
Artykuły

Konieczne zmiany w edukacji historycznej? Sawiński 2009

Udostępnij na Facebooku

Autor: redakcja

Julian Piotr Sawiński: Należy podnieść na szkolny piedestał nie historię (jako mierną nauczycielkę życia), ale kulturę, pedagogikę i psychologię humanistyczną.

Dr Julian Piotr Sawiński, nauczyciel konsultant Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie, opublikował w serwisie Edunews interesujący artykuł podejmujący temat współczesnych wyzwań wobec edukacji historycznej.

Czy młodzież dziś interesuje się historią i polityką? Owszem, część młodych interesuje się historią, ale dla znacznej część młodych ludzi ani historia, ani obecne wydarzenia polityczne, nie są ciekawe i wydają się zbędne. Dla niektórych historia jest ciekawa, wręcz pasjonująca, a dla innych nie. Niepokojące są fakty, gdy licealista uczy się w klasie matematyczno-fizycznej, a do matury wybiera biologię, albo gdy mówi, że najbardziej lubi historię, a na życie wybiera biologię czy geografię. Z badań wynika, że tylko 1% młodzieży w Polsce interesuje się polityką i ogląda codzienne wiadomości. Uważa na przykład, że miejsce historii jest w muzeum i w IPN.

Na taką recepcję historii wśród młodych ludzi wpływają media, w których historia uzyskuje głównie kontekst polityczny, rozrywkowy bądź sensacyjny. Znany z mediów schemat kontaktu młodzieży z przeszłością przenoszony jest na oczekiwania wobec szkolnej edukacji. Tymczasem, jak zauważa Piotr Sawiński, w obecnym nauczaniu historii dominują treści o wojnach, podjazdach, walkach, narodowych powstaniach (prócz jednego - wszystkie przegrane), metodach dojścia do władzy itp. Czyż to nie jest trochę przerażające? Bardzo mi się podoba głos Sławomira Osińskiego - dyrektora Szkoły Podstawowej nr 47 w Szczecinie, który w styczniowych „Refleksjach” (2009/1) zaprezentował interesujący felieton pt. "Uczyć humanistycznie". Właśnie tam podkreślił, że dziś trzeba domagać się zasadniczej zmiany treści nauczania szkolnej historii.

Zdaniem autora artykułu treścią edukacji historycznej powinny być nie tylko konflikty i wielkie polityczne narracje, ale także wiedza o tradycji, historycznych obyczajach, mentalności i kulturze. To pewien zasób kulturowy, który może pomóc młodemu człowiekowi w funkcjonowaniu we współczesnym społeczeństwie czy odczytywaniu opartych o historię kodów kulturowych obecnych w debacie publicznej. Piotr Sawiński przekonuje, że należy podnieść na szkolny piedestał nie historię (jako mierną nauczycielkę życia), ale kulturę, pedagogikę i psychologię humanistyczną - stawiające na szczycie drabiny ludzkich wartości oraz edukacyjnych priorytetów człowieka - jego wartości, możliwości i indywidualizm!

edunews.pl

Tagi:
Czy wiesz, że...
„Karta” powstała jako wydawnictwo nielegalne w Warszawie w styczniu 1982 roku, w pierwszych tygodniach stanu wojennego? Już po kilku miesiącach z jedno-dwukartkowej gazetki przekształciła się w niezależny almanach, prezentujący postawy ludzi szukających wolności w ...