Witryna „Uczyć się z historii” to platforma publikacji
projektów edukacyjnych (realizowanych w szkołach i edukacji
pozaszkolnej z młodzieżą) poświęconych historii
Polski i jej sąsiadów w XX wieku oraz prawom człowieka
Artykuły

W sekcji tej zamieszczamy ciekawe artykuły o tematyce historycznej, edukacyjnej i dydaktycznej. Mamy nadzieję, że znajdą tu Państwo wiele ważnych i potrzebnych informacji, a także inspiracji do swojej pracy.
Zachęcamy do przysyłania własnych tekstów, zarówno historycznych (odnoszących się do tematyki portalu), jak i pokazujących Wasze doświadczenie szkolne, sprawdzone metody lub właśnie te innowacyjne, których warto spróbować.

Znajdź artykuł
Białoruskie Muzeum Państwowe Wielkiej Wojny Ojczyźnianej
31 stycznia 2012

Yulia Chernikova redaktorka portalu „Uroki istorii” przeanalizowała ekspozycję Muzeum Wielkiej Wojny Ojczyźnianej w Mińsku i twierdzi, że jest ona typowa i wyjątkowa zarazem.
Zamieszczamy artykuł (po ang.) z partnerskiego portalu „Uroki istorii”.

Edukacja historyczna w szkole a społeczeństwo informacyjne
08 lutego 2010       Medium:: Edukacja historyczna i obywatelska w szkolnictwie ponadgimnazjalnym

Gwałtowny rozwój technologiczny zmusza do przeformułowania wielu dotychczas zupełnie fundamentalnych elementów procesu dydaktycznego.

Edukacja historyczne w Rosji: od pieriestrojki do współczesności. O gatunku książki Ferro - cz. 2
02 sierpnia 2011       Medium:: Portal "Uroki Istorii"

Książka Ferro opisuje także nauczanie historii w Rosji od pieriestrojki do czasów współczesnych w odniesieniu do konkretnych podręczników. Przedstawiamy także analizę gatunku jaki stanowi sama książka Ferro.
Artykuł pochodzi z partnerskiego portalu „Uroki istorii”

Ferro. Porównawcza edukacja historyczna, a edukacja historyczne w Rosji - cz. 1
02 sierpnia 2011       Medium:: Portal "Uroki Istorii"

W Rosji ponownie wydana została książka francuskiego historyka, opublikowana we Francji prawie 30 lat temu. Napisana w przystępnej formie, książka podnosi ważne kwestie nauczania historii w szkole i fałszowania historii. Analizując i porównując narodowe wersje historii, prezentowane na lekcjach historii, autor prezentuje wyraźną różnorodność „opowieści o przeszłości” oraz przedstawia różne typy historii – historię instytucjonalną, kontrhistorię, pamięć zbiorową. Cytując za partnerskim portalem „Uroki istorii” podajemy linki do pełnego tekstu poprzedniego wydania, a także posłowie do nowego wydania, w którym napisano o sowieckich, a później rosyjskich doświadczeniach radzenia sobie z własną przeszłością oraz o samym autorze. (M. Ferro „Kak rasskazywajut istoriju dietiam w raznych stranach mira [Jak opowiada się dzieciom o historii w różnych krajach świata]. Kniżnyj Klub 36 6, 2010)
Artykuł pochodzi z partnerskiego portalu „Uroki istorii”.

GEI i międzynarodowy portal dla edukatorów Edumeres.net
01 lipca 2011       Medium:: Portale http://www.gei.de i http://www.edumeres.net

Instytut im. Georga Eckerta ds. międzynarodowych badań nad podręcznikami [Georg-Eckert-Institut für internationale Schulbuchforschung, GEI] zajmuje się badaniem znaczących narracji historycznych i politycznych w podręcznikach i innych używanych w szkołach mediach służących kształceniu. Jednym z projektów GEI jest portal edumeres.net.

Historia lokalna jako historia ratownicza
12 maja 2010       Medium:: Portal www.historiaimedia.org

Maciej Rynarzewski jest autorem koncepcji historii ratowniczej i wdraża ją w ramach seminarium doktorskiego w swojej rodzinnej warmińskiej wsi – Wipsowo.

How to Use Social Software in Higher Education (2009)
12 października 2009       Medium:: icamp.eu

Jak wykorzystywać oprogramowanie społecznościowe w edukacji wyższej? Publikacja powstała w ramach międzynarodowego projektu iCamp.

Kultura popularna + (nie)popularna szkoła = (popularna) edukacja 2.0?
10 marca 2009       Medium:: „Kultura Popularna”, 1/2008

Jak mogłaby wyglądać "nowa szkoła" wyposażona w media? Czy musiałaby to być szkoła zrywająca z wartościami, o których przypominają konserwatyści?

Lokalni budziciele pamięci
29 marca 2010       Medium:: „Gazeta Wyborcza”

Bohaterką znaczących rocznic – jak te obchodzone w zeszłym roku – jest „wielka” historia; celebrowana, rekonstruowana na byłych polach bitew. Ale z dala od centralnej agory niezauważenie dokonuje się przywracanie znaczenia historii „małej” – pisze w „Gazecie Wyborczej” prof. Anna Wolff-Powęska, historyk idei, pracownik Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM w Poznaniu.

Los edukacji historycznej w epoce nowych technologii - paradoks łatwej dostępności
28 sierpnia 2008       Medium:: The Chronicle of Higher Education

Mark Bauerlein, profesor z uniwersytetu Emory opublikował na stronach chronicle.com dość ciekawy artykuł poświęcony sytuacji edukacji historycznej w epoce dynamicznego rozwoju nowych technologii   szczególnie internetu z zainicjowaną w ramach tego medium rewolucją w dostępie do informacji.

1  |  2  |  3  |