Witryna „Uczyć się z historii” to platforma publikacji
projektów edukacyjnych (realizowanych w szkołach i edukacji
pozaszkolnej z młodzieżą) poświęconych historii
Polski i jej sąsiadów w XX wieku oraz prawom człowieka
Aktualności

Przegląd prasy

13.05.2009 | środa | Udostępnij na Facebooku

Fatalne wyniki egzaminów gimnazjalnych?

„Dziennik Polski” publikuje zatrważające informacje dotyczące poziomu prac nastolatków z regionu łódzkiego, którzy pod koniec kwietnia zdawali egzamin gimnazjalny. Prace 30 tys. 16-latków oceniało pół tysiąca nauczycieli. Okazuje się, że w swoich pracach uczniowie wypisują wynaturzone historie, prace ozdabiają rysunkami, na marginesie dopisują niestosowne uwagi, a nawet wulgaryzmy.

Jak przekonuje prof. Wojciech Roszkowski, wykładowca Collegium Civitas i współautor podręczników do nauki historii, odkąd powstały gimnazja, notujemy drastyczny, stały spadek poziomu wiedzy kandydatów na studia, nie tylko z historii, ale ze wszystkich nauk humanistycznych. Za chwilę możemy mieć prawdziwą pustynię umysłową.

Średni wynik zeszłorocznego egzaminu gimnazjalnego w części humanistycznej wyniósł 30 punktów na 50 możliwych, a w części matematyczno-przyrodniczej - 27 na 50 punktów.

Rosja zadba o odpowiednią pamięć o zwycięstwie...

Time publikuje artykuł Johna Wendle dotyczący polityki Kremla wobec pamięci II wojny światowej. Wendle informuje m.in. o projekcie specjalnej uchwały, w którym Duma ustanowi karne sankcje za podważanie zwycięstwa Sowietów w II wojnie światowej i interpretowanie działań Armii Czerwonej jako podbój a nie wyzwolenie. Kara może mieć formę finansową (około 10 tys. dolarów) lub oznaczać więzienie w wymiarze 3 lat. W specjalnej ankiecie przeprowadzonej w kontekście nowego prawa na 1600 respondentach 60 proc. badanych uznało, że podważanie oficjalnej interpretacji roli ZSRR w II wojnie światowej powinno być karane.

Opublikowano „Länderbericht Polen”

W Niemczech ukazał się „Länderbericht Polen”– blisko 700- stronicowe kompendium wiedzy o Polsce, wydane nakładem Bundeszentrale für politische Bildung.

Jak czytamy w serwisie Deutsche Welle, publikacja ta ma pomóc Niemcom zrozumieć specyfikę polskiego życia politycznego, i to, co dokonało się w Polsce w ostatnich dwóch dekadach. Część historyczna raportu obejmuje okres od X wieku po dzień dzisiejszy. W rozdziale o historii najnowszej sportretowano Władysława Gomułkę, Leszka Kołakowskiego oraz Lecha Wałęsę.

Gasiłem getto

Na stronach tygodnika Polityka przeczytać można Wstrząsające świadectwo Janusza Ostrowskiego, który w czasie powstania w 1943 r. znalazł się w getcie jako polski strażak: wchodzimy z Andrzejem Judyckim do innego pokoju, a tam za drzwiami coś wystaje i rusza się. Wyjmujemy toporki, tak na wszelki wypadek. Odchylamy drzwi, a za nimi przykucnięci ludzie. Podnoszą ręce do góry, mimo że my nic nie mówimy. I zadajemy głupie pytanie: „Co wy tu robicie?”. A oni: „Nic, tak siedzimy”. A po chwili, widząc, że jesteśmy strażakami: „Chowamy się przed Niemcami”.

O zagładzie Romów

Badacze są zgodni, że najwięcej Romów zostało zamordowanych nie w Auschwitz i nie w obozach rozsianych po krajach okupowanych, ale w wyniku doraźnych wyroków i egzekucji, których ofiarami byli złapani w lasach lub ukrywający się we wsiach Cyganie. Leszek Mróz w artykule Historia trochę wspólna opisuje wojenne prześladowania Romów w historycznej perspektywie, zwracając uwagę na regulacje prawne i społeczny stosunek do tej mniejszości.

mw