Witryna „Uczyć się z historii” to platforma publikacji
projektów edukacyjnych (realizowanych w szkołach i edukacji
pozaszkolnej z młodzieżą) poświęconych historii
Polski i jej sąsiadów w XX wieku oraz prawom człowieka
Aktualności

Izraelsko-palestyński podręcznik do historii

11.05.2009 | poniedziałek | Udostępnij na Facebooku

Pięć lat temu w ramach projektu PRIME (Peace Research Institute in the Middle East) wydano izraelsko-palestyński podręcznik do historii, przeznaczony dla najmłodszych uczniów. Przygotowywana jest już tegoroczne, najnowsze wydanie książki.

Pięć lat temu w ramach projektu PRIME wydano izraelsko-palestyński podręcznik do historii, przeznaczony dla najmłodszych uczniów.
Pracująca wówczas przez rok grupa składała się z 700 uczniów, około 12 nauczycieli izraelskich i palestyńskich, którzy podjęli się wspólnej pracy nad historią swojego regionu. Głównym zadaniem grupy było „rozbrojenie historii, ponieważ w tekstach z podręczników szkolnych znaleźć można jedynie słuszną wiedzę przedstawiającą punkt widzenia własnego narodu”.

Podczas pracy nad nowym podręcznikiem dwie grupy – koordynowane przez Adnana Musallama – Palestyńczyka oraz przez Eyala Naveha – Izraelczyka – działały niezależnie. Ważnym zadaniem było wypracowanie odpowiedniego schematu zaprezentowania obu narodowych interpretacji przeszłości. Oba zespoły przygotowały własne narracje, zwrócono jednak uwagę, żeby każda z nich nie była opracowywana w antagonistycznym wobec drugiej tonie.

Ostatnie wydarzenia związane z relacjami izraelsko-palestyńskimi są nowym wyzwaniem dla autorów podręcznika. Autorzy projektu sugerują jednak, że podręcznik może być ważnym wsparciem oddolnego procesu pokojowego, którego czynnymi uczestnikami są nauczyciele.

Starsze wersje podręcznika dostępne są w formie plików PDF na stronie http://traubman.igc.org/textbook.htm

Źródło: www.cafebabel.com
mw