Witryna „Uczyć się z historii” to platforma publikacji
projektów edukacyjnych (realizowanych w szkołach i edukacji
pozaszkolnej z młodzieżą) poświęconych historii
Polski i jej sąsiadów w XX wieku oraz prawom człowieka
Aktualności

10 lutego - Dzień Bezpiecznego Internetu

10.02.2009 | wtorek | Udostępnij na Facebooku

Już po raz piąty Fundacja Dzieci Niczyje oraz NASK (wspólnie realizujący unijny projekt saferinternet.pl) organizują  Dzień Bezpiecznego Internetu (DBI) w Polsce.

Z tej okazji w Bibliotece Uniwersyteckiej w Warszawie odbędzie się konferencja poświęcona tematyce bezpieczeństwa najmłodszych internautów, w mediach wystartuje kampania poświęcona problemowi cyberprzemocy, a w całym kraju zorganizowane zostaną lokalne inicjatywy związane z bezpieczeństwem dzieci online – poinformowała Katarzyna Zygmunt z Fundacji Dzieci Niczyje.

Dzień Bezpiecznego Internetu, ustanowiony został w 2004 roku z inicjatywy Komisji Europejskiej jako część większego programu „Safer Internet”. Jego głównym zadaniem jest inicjowanie i propagowanie działań na rzecz bezpieczeństwa dzieci i młodzieży. Hasło tegorocznego DBI i związanej z nim kampanii medialnej brzmi „Baw się w Internecie – BEZPIECZNIE”.

Chociaż DBI to głównie promocja wiedzy o zagrożeniach związanych z ochroną prywatności w internecie i przestępstwami natury seksualnej, to przy okazji tej inicjatywy warto zwrócić uwagę na inny aspekt tego problemu.

W kontekście edukacji historycznej internet może być wartościowym narzędziem, angażującym uczniów w pracę zespołową, wspierającym współpracę nauczyciel-uczeń czy rozwijającym kreatywność.

Duża część zasobów internetowych związanych z tematyką historyczną nie nadaje się do wykorzystania w projektach edukacyjnych ze względu na niską jakość wiedzy lub nieautentyczność. Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela są jednak w stanie skutecznie filtrować takie treści - dlatego warto zwrócić uwagę na ten problem, planując realizację projektu opartego o internet.

Dużym potencjalnym zagrożeniem w analizowanym kontekście mogą być jednak  serwisy i publikacje internetowe związane z historią i ideologią III Rzeszy czy sowieckiej Rosji. Dotyczy to w takim samym stopniu oryginalnych źródeł (np. przemówień czy literatury nazistowskiej), współczesnych publikacji absorbujących te ideologie czy nawet fotografii historycznych, które - szczególnie w przypadku Holocaustu lub innych zbrodni wojennych - mogą przedstawiać radykalne cierpienie, drastyczne sceny itp. Kontakt z takimi treściami wymaga odpowiedniego przygotowania.

Nauczyciel nie jest w stanie zablokować uczniom dostępu do tego typu treści. Nawet jeśli w szkole posiada jakąś kontrolę nad treściami, które wyświetlane są na ekranach komputerów w pracowniach informatycznych, to nie ma żadnych możliwości robienia tego w przypadku domowych komputerów swoich uczniów. Nie miałoby to zresztą większego sensu - ideą internetu jest przecież swobodny obieg informacji.

Każdy uczeń korzystający z internetu, bez najmniejszego problemu jest w stanie dotrzeć do pirackich wydań Mein Kampf, do drastycznych fotografii Holocaustu czy komunistycznych plakatów, które i tak weszły już chyba do kanonu popkultury. Brak odpowiedniego przygotowania i znajomości kontekstu historycznego powodować może błędne zinterpretowanie tych źródeł. W przypadku pseudohistorycznych opracowań (np. negujących fakt Holocaustu) brak krytycznego odbioru wpłynąć może negatywnie na świadomość historyczną ucznia.

W perspektywie Dnia Bezpiecznego Internetu warto zadać pytania o potrzebę edukacji medialnej, która akcentowałaby również zasady kontaktu ucznia z treściami historycznymi dostępnymi swobodnie w internecie. Praca nad zbudowaniem krytycznego modelu kontaktu z takimi zasobami może być włączona w schemat projektów edukacyjnych czy szkolnych zadań.

Więcej o programie na stronach:
saferinternet.pl

lg, mw