Witryna „Uczyć się z historii” to platforma publikacji
projektów edukacyjnych (realizowanych w szkołach i edukacji
pozaszkolnej z młodzieżą) poświęconych historii
Polski i jej sąsiadów w XX wieku oraz prawom człowieka
Aktualności

Podręczniki historii do poprawy

15.12.2008 | poniedziałek | Udostępnij na Facebooku

Józef Piłsudski to faszysta, Powstanie Warszawskie wybuchło w 1943 roku w getcie, a wojny polsko-bolszewickiej z 1920 roku nie było... - takich informacji doczytać się mogą w podręcznikach do historii młodzi Amerykanie. Jak informuje Dziennik, wojnę przekłamaniom wypowiedzieli jednak polscy historycy. Przekonują autorów i wydawców do zmian. W trzech podręcznikach poprawki już zostały naniesione, w 13 kolejnych nastąpi to niebawem.

Za akcję poprawiania treści podręczników odpowiedzialny jest profesor Andrzej S. Kamiński, historyk z waszyngtońskiego Uniwersytetu Georgetown, dyrektor Instytutu Przestrzeni Obywatelskiej Wyższej Szkoły Handlu i Prawa im. R. Łazarskiego w Warszawie. Z jego inicjatywy odbyło się już pięć konferencji z cyklu „Przywracanie zapomnianej historii”, na których spotykają się polscy i amerykańscy historycy, dyskutując o koniecznych edycjach poszczególnych podręczników.

W spotkaniach uczestniczą autorzy i wydawcy najbardziej rozchwytywanych za oceanem podręczników, a zarazem wykładowcy prestiżowych uczelni, takich jak Yale, University of California czy Georgetown. Jako eksperci w konferencjach brali w nich udział m.in. Norman Davies i Wojciech Roszkowski.

Źródło: Dziennik