Witryna „Uczyć się z historii” to platforma publikacji
projektów edukacyjnych (realizowanych w szkołach i edukacji
pozaszkolnej z młodzieżą) poświęconych historii
Polski i jej sąsiadów w XX wieku oraz prawom człowieka
Aktualności

Dwie tradycje, jeden podręcznik

11.12.2008 | czwartek | Udostępnij na Facebooku

W portalu Onet.pl dostępny jest zapis rozmowy z prof. dr hab. Robertem Trabą, historykiem, politologiem i kulturoznawcą, dyrektorem Centrum Badań Historycznych PAN w Berlinie. Opublikowany w miesięczniku Mówią Wieki wywiad podejmuje tematykę idei wspólnego polsko-niemieckiego podręcznika.

Jak mówi Robert Traba, pomysł zrodził się już dwa lata temu. Była to propozycja niemieckiego ministra spraw zagranicznych. Wpłynęło na nią pozytywne doświadczenie francusko-niemieckie w tworzeniu wspólnego podręcznika. Nie tylko ocena efektu końcowego, czyli samego podręcznika, ale pewnego kontekstu, jaki tworzyła praca nad nim dla ożywienia dialogu historycznego. Bo podręcznik to jakby rdzeń, wokół którego dzieje się dużo rzeczy. Pytanie podstawowe to jednak nie "dlaczego teraz?", tylko "po co?".

Powstający polsko-niemiecki podręcznik ma obejmować okres do XVIII wieku. Jak podkreśla Robert Traba, cezura wynika nie z obaw o podejmowanie trudnych tematów z historii najnowszej, ale jest rezultatem różnic między systemami edukacji w Niemczech i w Polsce: jak wiadomo, Polska aktualnie jest w trakcie zmiany minimów programowych. Do tej pory, zgodnie z naszym systemem edukacji, w gimnazjum omawialiśmy całą historię, następnie w dwóch klasach liceum pewne treści były powtarzane i pogłębiane. Obecnie przechodzimy na system ciągłego nauczania, który trwa od pierwszej klasy gimnazjum do pierwszej klasy liceum. W Niemczech jest inaczej. Każdy land wprowadza swoje minima programowe. Polskiej pierwszej i drugiej klasie gimnazjum odpowiada siódma i ósma klasa niemieckiego gimnazjum. Analiza minimów programowych wykazała, że aby polsko-niemiecki podręcznik stał się powszechnie używany, powinien być adresowany do dwóch pierwszych klas polskiego gimnazjum oraz siódmych i ósmych klas niemieckiego. Czyli zaczniemy od XV/XVI wieku, a skończymy na wieku XVIII.

Pierwsze podsumowanie pracy nad podręcznikiem odbędzie się na przełomie maja i czerwca przyszłego roku.

Cały wywiad przeczytać można na stronie onet.pl